Verloop miskraam

Vaginaal bloedverlies en menstruatiekrampen kunnen de eerste tekenen zijn van een miskraam. Een miskraam komt na de eerste tekenen vaak binnen een aantal dagen op gang. De krampende pijn ontstaat geleidelijk en bouwt zich op. Hetzelfde geldt voor het vaginale bloedverlies. Het kan worden vergeleken met een hevige menstruatie, waarbij ook enkele bloedstolsels kunnen vrijkomen. Het vruchtje is niet altijd te herkennen. Als deze is uitgedreven, zal meestal de krampende pijn verdwijnen waarna ook het bloedverlies snel minder wordt. Het bloedverlies dat daarna nog optreedt kan worden vergeleken met een menstruatie en kan nog een week tot twee weken aanhouden, in steeds mindere mate. Het vruchtje hoeft alleen te worden bewaard, als jullie daar zelf behoefte aan hebben en dus niet voor medische doeleinden.

Mocht het bloedverlies aanhouden, kan het zijn dat het vruchtje niet helemaal naar buiten is gekomen. In dat geval zal individueel besproken worden wat de vervolgstappen (kunnen) zijn.

Het kan ook zijn dat bovenstaande situatie zich niet voordoet en er bij de echo wordt ontdekt dat er geen kloppend hartje of vruchtje is, ook al had je zwangerschapssymptomen en een positieve test. Je lichaam herkent het nog niet als miskraam, ook al is de zwangerschap soms al een aantal weken gestopt met groeien.

Als de miskraam niet vanzelf op gang komt dan kun je ervoor kiezen om doorverwezen te worden naar de gynaecoloog en de miskraam op te wekken/de zwangerschap af te breken. Wij zullen je hier uitgebreid over voorlichten op de praktijk.